Acne en voeding

Er kan een relatie tussen zuivel en acne zijn. Uit onderzoek is gebleken dat acne of huidontstekingen kan verergeren bij het drinken/eten van veel melkproducten van de koe. Dit komt omdat melk afkomstig is van een zwangere koe en bloot wordt gesteld aan de hormonen van een zwangere koe. Deze hormonen prikkelen een lichamelijke reactie hormonale waardoor er meer talg wordt geproduceerd en er dus sneller onzuiverheden ontstaan in de huid. Combineer dit met een overproductie talg, verstopte poriën en je krijgt meer last van acne.Uit recent onderzoek is zelf gebleken (American Journal of Dermatology) dat mensen die veel melk drinken 44% grotere kans lopen om ernstige acne te ontwikkelen. Dit getal is niet alleen jeugdpuistjes bij tieners, maar ook bij volwassenen. Ik krijg regelmatig berichten van mensen die hun inname zuivelproducten verminderen en een betere huid krijgen.

Biologische melk bevat veel van de goede levende bacteriën voor een gezonde darmflora en kun je in beperkte mate drinken als je last hebt van acne. Maar het is beter om zo veel mogelijk zuivelproducten te laten staan en te vervangen met soja melk rijstmelk, amandelmelk cocosmelk of geitenmelk als je last hebt van huidontstekingen en acne.

Geitenmelk versus koemelk

Geitenmelk zit tjokvol vitamine A, B, C, D en E, eiwitten en mineralen zoals calcium, kalium en magnesium. Ook koeienmelk bevat deze goede vitaminen, eiwitten en mineralen, maar er is een groot verschil dat je zo met het blote oog niet kunt zien. De moleculaire structuur van geitenmelk is namelijk anders dan die van koeienmelk. Geitenmelk bevat kleinere eiwitten en triglycerides (vetten). Dit houdt in dat de eiwitten en vetten uit geitenmelk opgebouwd zijn met minder bouwsteentjes, waardoor ze dus kortere ketens hebben. Hierdoor is geitenmelk makkelijker af te breken door ons lichaam en dus veel lichter verteerbaar dan koemelk. Om deze reden is geitenmelk geschikt voor mensen met koemelkallergie en in sommige gevallen zelfs voor mensen met een lactose intolerantie. Verder is het van belang ook andere voedingsstoffen bewust tot je te nemen voor een stralende huid.

De huid is opgebouwd uit meerdere lagen. Welk effect heeft voeding op het uiterlijk van de huid?

Literatuuronderzoek toont hierover het volgende aan: Het rimpelen van de huid kan worden verminderd door het eten van voedsel dat rijk is aan vet, met name enkel onverzadigd vet, vitamine C, calcium, fosfor, magnesium, ijzer, zink en vitamine A (Paurba et al, 2001) Een dieet dat fruit, groente en olie (bij voorkeur uit vis/noten) bevat voorziet in de antioxidant vitamines A, E en C en betacaroteen (Singh et al., 1995) De gele tot rode kleurstoffen in groente en fruit zijn carotenoiden. Anti-oxidanten en carotenoiden bieden bescherming tegen beschadiging van de huid door UV licht. Hoe meer de fruit en groentes vlekken in je kleding , hoe meer anti oxidanten:).Mineralen zoals magnesium en calcium bevorderen de antioxidantwerking. IJzer speelt een rol in het behoud van een gezonde huid (Boelsma et al, 2001) Vetten zijn belangrijk voor een zachte en soepele huid, om veroudering te voorkomen moeten geoxideerde vetten worden aangevuld (Boelsma et al, 2001; Purba et al. 2001).

Granen bevatten veel koolhydraten en omega-6 vetzuren maar weinig omega-3 vetzuren en antioxidanten in vergelijking met groene bladgroenten. In het moderne dieet krijgen mensen voldoende omega-6 vetzuren binnen, echter de hoeveelheid omega-3 vetzuren is laag (Simopoulos, 2002).